סוכרת: מחלה גנטית או מחלה תלוית אורח חיים שניתן להתגבר עליה?

סוכרת: מחלה גנטית או מחלה תלוית אורח חיים שניתן להתגבר עליה?

רבים מוותרים מראש ואומרים לעצמם “זה גנטי”, אך למעשה, לרוב התפרצות מחלות גנטיות הן תלויות אורח חיים. הדרך שתנהגו בה באורח חייכם תשפיע על בריאותכם. לתזונה יש השפעה מכרעת בהתפרצות המחלה, ומכלול של שינוי תזונתי, ירידה במשקל (לאו דווקא), פעילות גופנית, השלמת חסרים תזונתיים, יכולה לגרום לשינוי קיצוני ומשמעותי בערכי הסוכר עד לכדי העלמות המחלה כלא היתה.

הדבר תלוי כמובן, בשלב שבו מתחילים לטפל. ככל שנדחה את התחלת הטיפול כך המורכבות גדלה ומשך השיקום ארוך יותר.

מטופלים שמצבם מחמיר ועתידם להישתמש באינסולין, יכול להישתנות גם כן בעקבות שינוי אורח חיים. ומי שכבר מטופלים באינסולין יכול להפחית את השימוש בו כתוצאה משינויים שיעשו.

יותר ויותר מחקרים מאששים את השפעת התזונה על היתפתחות סוכרת. למשל אוכלוסיית חיידקים חיוביים במערכת העיכול; נמצא שנוכחות של סוגים מסויימים של חיידקים וחסר בהם יכולים להשפיע על התפתחות סוכרת, דבר שגם מושפע מהתזונה. החיידקים החיוביים מתפתחים במערכת העיכול בנוכחות ירקות ופירות, וחסר בהם נובע מתזונה לקויה.

לא די בכך שסוכרת כשלעצמה הינה מחלה מורכבת שעלולה לגרור אחריה סיבוכים שקשורים לערכי סוכר גבוהים, היא גם עלולה להיות “פתח” להיפתחות מחלות נוספות שקשורות בכך. סוכר אמור להכנס לתאי הגוף, וכאשר הוא מסתובב במחזור הדם הוא פוגע בכל מה שסביבו; בעיקר בכלי דם ובמערכת העצבים. דבר שעלול לגרום לשבץ, התקפי לב, לחץ דם גבוה, בעיות כליות, ובעיות עיצביות שונות כמו נוירופתיה (תחושת עקצוץ ושריפה המוכרים לחולי סוכרת בכפות הרגליים בעיקר). וכמובן, גרוע לא פחות: בעיות עיניים, ובעיות זרימת דם עד כדי קטיעת גפיים.

“בישראל מוערך כי 6.5% מהאוכלוסייה הבוגרת בגילאי 70-20 סובלים כיום מסוכרת, בהשוואה ל-10.3% בארה”ב, 8.9% בגרמניה, 6.7% בצרפת ו-5.3% בהולנד. לפי הערכת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, שהוצגה בדו”ח מרכז המידע של הכנסת, אם תימשך מגמת העלייה בתחלואה, צפויה משנת 2010 ל-2030 עלייה של פי שלושה במספר חולי הסוכרת במדינה ובשנת 2030 יחיו בארץ 1.2 מיליון חולי סוכרת מתוך 9.6 מיליון תושבים, שהם 12.5% מהאוכלוסייה.” (מתוך כתבה בעיתון הארץ).

את השינויים יש לבצע בהתאמה אישית. שכן כל אדם שונה מהאחר.
הקדימו לטפל במחלה שבין הרבה מהמחלות היא תלויית אורח חיים, ואם נגדיר את זה יותר ישיר: תלויה בכם.

נטלי שוינקלשטיין
נטורופתית N,D
רפואה טבעית למשפחה