הקשר בין מערכת החיסון לבין מחלות שונות, והיכולת שלנו לבחור ולהשפיע על בריאותינ

הקשר בין מערכת החיסון לבין מחלות שונות, והיכולת שלנו לבחור ולהשפיע על בריאותינ

מערכת החיסון הינה מערכת מורכבת, ועוד ארוכה הדרך מלגלות עליה תגליות חדשות. תינוק שנולד מתחיל את חייו עם מערכת מושלמת, אשר נבנת במהלך השנים הראשונות בהתאם לתנאי הגדילה המשפיעים גם על עתידו הבריאותי.

מערכת החיסון שונה מאדם לאדם, ומשתנת בשנים הראשונות לחיים ובהמשכה במהלך החיים בהתאם לאורח החיים, והגורמים הסביבתיים המשפיעים עליה.

מה שבונה או “הורס” את מערכת הבריאות בגופינו מתחיל מהתקשורת הבין תאית, זו הכרחית לתפקוד של הרקמות כולן בגוף. תקשורת זו נעשת בין היתר גם על ידי חלבונים המופרשים על ידי תאי מערכת החיסון ואלו נקראים “ציטוקינים”. כאשר התקשורת בין התאים לקויה (באופן כללי ולא רק על ידי ציטוקינים), הווה אומר ליקוי בהפרשה או קליטה של הציטוקינים ואו חומרים אחרים שהתאים מפרישים, מתחילים מצבי מחלה שונים, בינהם: סרטן, מחלות לב, סוכרת, מחלות אוטואימיוניות, ועוד. בנוסף, במחקרים האחרונים נמצא קשר ציטוקיני והורמונלי בין מחלות שונות שלאו דווקא ברפואה הקובנציונלית ידעו לקשר בינהן בעבר באופן וודאי. כלומר: מתחילים להבין שגוף האדם הוא יחידה אחת שדבר משפיע על דבר ואין המערכות נבדלות זו מזו. כלומר אם אדייק בניסוח: יש קשר הכרחי בין מחלות לב, לסוכרת. ומספיקה בעיית תקשורת אחת בין התאים כדי לגרום לבעיה. לדוגמת ספיגת סוכר לתאים על ידי הורמון האינסולין, כאשר הוא לא מופרש עוד נפגע תהליך ספיגת הסוכר.

מה משפיע על התקשורת הבין תאית?
הגורמים המשפיעים על התקשורת הבין תאית בגוף הוא מרכיבים שהגוף אינו מזהה כשלו. למשל: חיידקי המעיים השונים מזוהים בגופינו כחלק ממנו כיוון שהם נוצרו ביחד איתו. כך לדוגמה הריון שאישה נושאת בגופה אינו נתפס בעיני מערכת החיסון כאל פולש זר כיוון שהשליה מתפתחת ביחד עם ההריון והינה מפרישה למחזור הדם חומרים הגורמים למערכת החיסון להבין שהיא חלק מהגוף. בעוד חומרים זרים לחלוטין שנכנסים אל הגוף ללא הכנה מוקדמת, ושאינם שייכים לו לרוב גורמים לתגובתיות מוגברת שיכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים: אלרגיה ו-או מחלה. זו יכולה לחלוף וזו יכולה להישאר באופן “כרוני”, תלוי בעוצמת הפגיעה והפלישה ויכולת של הגוף להתמודד למול אותו גורם זר. גורמים זרים יכולים להיות מזון זר (חלבוני), תרופות, תרכיבי חיסון, קוץ או מסמר שחודר, שאיפת חומרים זרים ועוד…

מה עלינו לעשות ואיך אנו משפיעים על בריאותינו?
קשה מאד לשלוט לחלוטין ואף בלתי אפשרי על מה שנכנס לגופינו. אך כן ביכולתינו להגן ולשמור מפני חומרים שאנו מודעים אליהם כאל מסכני חיים. כמו כן, לגישתי יש להישתדל לאכול מזון אורגני, טבעי, כמה שפחות מעובד, להישתדל להפחית בשימוש תרופתי כימי ככל הניתן וגם בתוספים זרים אלא אם כן אלו מצבים הכרחיים כמו מצב מסכן חיים או חסרים תזונתיים משמעותיים שיש להשלימם.

בברכה,
נטלי גל
נטורופתית N.D
רפואה טבעית למשפחה