הקשר בין גלוטן לתת פעילות של בלוטת התריס

הקשר בין גלוטן לתת פעילות של בלוטת התריס

לכל כך הרבה אנשים יש חוסר איזון בבלוטת התריס. יתר פעילות, תת פעילות, ולעיתים גם נוגדנים כנגד הבלוטה. מה שהופך את המחלה לאוטואימונית. מאמר זה יעסוק בעיקר בנושא של בלוטת התריס והשימוטו. והקשר בין השימוטו לגלוטן. דבר שאפילו רופאים לא כל כך מודעים אליו.
השימוטו היא המחלה הנפוצה ביותר מכל הבעיות שקשורות לבלוטת התריס. אחד מכל אלף אנשים יסבול מבעיה זו לאורך השנים. האם טיפול תרופתי מוריד את רמת הנוגדנים? התשובה היא לא. התרופה שניתנת מאזנת כביכול את רמת הTSH. ה – TSH הוא ההורמון שמיוצר בבלוטת יותרת המוח והתפקיד שלו הוא לגרות את בלוטת התריס לייצר את ההורמונים T3 ו־4T – הורמונים שאחראים על ויסות הקצב של חילוף החומרים בגוף.
אבל כשמדובר בנוגדנים כנגד הבלוטה- TPO . בעזרת הטיפול התרופתי לרב אין כל השפעה. ולכן, אין ריפוי אמיתי.
אז מה כן? יפתור את הבעיה? והאם ניתן לרפא השימוטו?
כשמדובר על ריפוי, כמו בכל בעיה בריאותית, יש לבחון את הסיבות האפשריות לבעיה שנוצרה. הנוגדנים, שהם אלו שמעידים על השימוטו, עולים בדם כתוצאה מפעילות של מערכת החיסון כאשר הגוף מזהה חומר זר, ואינו מבחין בין מרכיבים של הגוף עצמו ובין גורם חיצוני – אותו חומר זר שמשפיע עליו. בשל כך רואים תגובה של הנוגדנים שפועלים נגד תאי הגוף ומזיקים לו. במקרה הזה, הנוגדנים מפריעים לייצור הורמוני הבלוטה.
למה הנוגדנים עולים? איך גלוטן קשור לבלוטת התריס?
חלבון הגלוטן מכיל גליקופרוטאין שנקרא גליאדין. המבנה המולקולרי של גליאדין דומה מאוד למבנה המולקולרי של בלוטת התריס. איך לא שמענו על זה לפני? איך הרופאים אינם מודעים לכך? ואיך אין המלצה של רופאי המשפחה להימנע מגלוטן בהשימוטו? שאלה טובה. לשמחתי אני רואה לאחרונה שהמודעות כן עולה.
כאשר צורכים גלוטן, הגליאדין פורץ את מחסום המעי (מעי דליף) ונכנס לזרם הדם. וכאשר זה קורה, הנוגדנים עולים ומתחילים לתקוף את רקמת בלוטת התריס. כך שכל עוד יש נוכחות של גליאדין בגוף (באותה סוג בעיה), כנראה שהיא תמשיך להתקיים.
טיפול פורץ דרך, וקריטי לבלוטת התריס בייחוד כשמדובר על השימוטו הוא המנעות מוחלטת מגלוטן כמו שמדובר על צליאק. שיפור ניכר עד כדי החלמה.
כמובן שכדי להגיע לסיכויים גבוהים להחלמה יש לשנות את התזונה הכללית לתזונה בריאה ומזינה. לגלות חסרים תזונתיים שיכולים להשפיע על הבלוטה כמו יוד, סלניום, אבץ, ויטמין די, ויטמינים מקבוצת בי, ועוד, ולבדוק נוכחות של מתכות כבדות שגם יכולות לשבש את פעילות בלוטת התריס. כמו כן, יש לאזן רמות סטרס ורצוי לעשות את כל זה תחת ליווי מקצועי.
לפגישת יעוץ צרו קשר
0542037734

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *