כולסטרול – נזקי התרופות וכל מה שצריך לדעת

כולסטרול – נזקי התרופות וכל מה שצריך לדעת

כולסטרול היא תרכובת הנמצאת בקרומי התאים שבגוף בני האדם ובעלי החיים.
את הכולסטרול הגוף מייצר בכבד על ידי אנזים הנקרא HMG-CoA רדוקטז. לכולסטרול תפקיד חשוב ביצירת הורמונים, ויטמינים ADEK, מיצי מרה, וחשוב למערכת העצבים.

כולסטרול גבוה, לרוב נוצר כאשר התזונה לא מאוזנת ומכילה מזון מן החי: בשר, עוף, דגים, מוצרי חלב, וביצים. במזונות מן החי יש כולסטרול וכאשר אוכלים מהם הוא נאגר בגוף האדם ועשוי לשקוע בעורקים ולגרם לטרשת עורקים.

הגוף החכם יודע לווסת באופן טבעי את רמת הכולסטרול הדרושה לו, באמצעות מנגנונים שונים לדוגמת אכילה פיטוסטרולים בתפריט שמתחרים על ספיגת הכולסטרול במעי. כאשר יש עודף הדבר נובע לרוב מתזונה לקויה ולא כתוצאה מ”גנטיקה גרועה”.
גם במצבים שידוע שיש במשפחה רמת כולסטרול גבוהה זה לא אומר שזה גורל שלא ניתן לשנותו. אורח החיים משפיע על כל הגוף וכך גם על רמת הכולסטרול.
כאשר רמת הכולסטרול גבוהה למרות השינוי התזונתי זה  הוא מנגנון הישרדותי של הגוף להגן כמנגון פיצוי על משהו לא מאוזן. כמובן שבתהליך ליווי ויעוץ שלי אני עושה כל שביכולתי לאבחן מנין זה מגיע ולטפל בגורם.

גם באשר לרמת הכולסטרול “הדרושה” לגוף בכדי לשמור על הבריאות יש אי דיוקים רבים הנובעים מאינטרסים כלכליים. לחברות התרופות יש אינטרס למכור את תרופותייה לאנשים, ומכאן הסיבה שערכי בדיקות הדם לכולסטרול כל כך נמוכים והרופאים הם שליחים אשר בסך הכל מבצעים את שלמדו (לתת תרופות). את הטווחים גם נוהגים לשנות מידי כמה שנים ולהורידם. מצד אחד אני תומכת בהורדת כולסטרול כאשר היא מבוצעת על ידי שינוי אורח חיים, מצד שני אם המטרה היא לתת תרופות כמובן שזה לא נכון לגוף.

יש שיאמרו שהתרופות להורדת כולסטרול הן תרופות אשר מצילות חיי אדם, אך אין בפועל שום הוכחה כי נטילת התרופות מונעות התקפי לב.

תרופות המשווקות להורדת כולסטרול חוסמות בכבד את האנזים שמייצר את הכולסטרול, כתוצאה מכך הגוף מפסיק את הייצור ורמת הכולסטרול יורדת לרוב באופן משמעותי. כאשר מורידים מידי את הכולסטרול באופן מלאכותי הדבר פוגע בבריאות הגוף ויוצר הפרעה ליצירת וויסות ויטמינים, הורמונים, מיצי מרה ומערכת העצבים (מוח) ומכאן מובן שהדבר יכול לגרום לפגיעה בזיכרון ומצב הרוח.

מעבר לכך לתרופות הללו יש תופעות לוואי סימפטומטיות שעיקרן הן כאבי שרירים. לעיתים בלתי נסבלים.

כאשר יש יציאה מאיזון ברמות הכולסטרול יש לבדוק את המצב הבריאותי הכללי: רמות סוכר, לחץ דם, השמנה, ולמעשה כל הגורמים המשפיעים ויוצרים תסמונת איקס. ואז יש לבצע שינויים באורח החיים: לעסוק בפעילות גופנית מתונה, לשנות את התזונה, לבדוק ערכים נוספים בדם באמצעות בדיקות מעבדה כמו תפקודי כבד, אולטרה סאונד בטן, דופלר צווארי ולשקול שימוש בתוספי תזונה בהתאם לצורך לתקופה מוגדרת מראש.

אז מה בדבר כולסטרול נמוך מידי?

כאמור הורדת הכולסטרול באופן מלאכותי היא שגויה ופוגעת בבריאות. הכולסטרול מושפע מהתזונה ואורח החיים כך שאם יש בעיה ברמת הכולסטרול הדבר הראשון המתבקש הוא שינוי תזונתי.

שינוי באורח החיים והתזונה לעיתים מוביל לכך שהכולסטרול יורד, ויש שיגידו יורד מידי.

לפי גישתי: כאשר התזונה מאוזנת = כלומר מכילה הרבה מזונות טבעיים מן הצומח ופחות מן החי, הדבר נותן לגוף היזדמנות לעשות את מה שהוא יודע הכי טוב וזה לאזן את עצמו. כאשר הגוף מגיע לאיזון הוא קובע לעצמו איזו רמת כולסטרול היא הכי תקינה עבורו.

העלאת הכולסטרול באופן מלאכותי על ידי תוספים ואכילת מזון מן החי לפי גישתי היא שגויה ופוגעת בבריאות.

אם התזונה ואורח החיים מאוזנים ככל הניתן, אין סיבה לחשוש. אני בעד להקשיב לגוף, הוא יודע הכי טוב מה נכון עבורו בייחוד כאשר נותנים לו את הסביבה האופטימלית לכך.

האם תרופות לכולסטרול הן הפתרון למניעת התקפי לב? ואילו מזונות מורידים כולסטרול בצורה משמעותית? למי שנוטל תרופות להורדת כולסטרול או למי ששוקל זאת מאמר זה הוא בגדר חובה!!!!

רמות כולסטרול גבוהות בדם משפיעות על בריאות הלב, זה כבר מוכח וידוע. חברות התרופות עושות ככל שביכולתן לשווק את התרופות המיועדות להורדת כולסטרול ואין כמעט אדם מעל גיל 50 שלא לוקח מהן מינון יומי.

תרופות להורדת כולסטרול הפכו לדבר שבשגרה, ואני רוצה להפנות את תשומת לבכם לנתונים הבאים, הנה כמה עובדות חשובות:

1. רב האנשים מסתובבים עם רמות כולסטרול גבוהות בדם, הרבה מעבר לרמה המומלצת שמשפיעה על בריאות הלב. כדאי שרמות הכולסטרול הכלליות יהיו מתחת ל200 ואף נמוך מ180 אם מדובר על אנשים עם מחלות כרוניות. ורמות LDL מתחת ל100 וזו המלצה שנכונה לכלל האוכלוסייה. זו הרמה האופטימלית הבריאה ביותר.
2. תרופות להורדת כולסטרול לא מונעות התקפי לב! תקראו שוב. תרופות להורדת כולסטרול לא מונעות התקפי לב! מה ההסבר לכך? התרופות פועלות במנגנון של הפסקת ייצור הכולסטרול בכבד, לחלוטין! אם נמשיך בסגנון אורח החיים הקלוקל הכולל חסר בפעילות גופנית, סטרס מוגבר, חוסר שינה, ואכילה לא בריאה שלא כוללת מספיק ירקות ופירות ואומגה 3 כנראה ששום דבר לא ישפיע לטובה על הטרשת עורקים, ובמילים אחרות על מה שקורה בתוך העורקים שלכם. גם אם הכולסטרול עצמו הפסיקו את ייצורו.
3. כולסטרול חיוני לגוף במינון מסויים. לכן גופינו מייצר אותו. כולסטרול חשוב לויטימין די, לאיזון הורמונלי, מצב הרוח, תפקוד המוח, ואפילו לאיזון הרמות הכולסטרול עצמן. כן כן, הכולסטרול עצמו עוזר באיזון של הכולסטרול!
4. תזונה מבוססת על הצומח בעיקרה משפיעה באופן חד משמעי וניכר על רמות הכולסטרול בדם. וישנם מזונות ספציפיים בסוף המאמר אמליץ עליהם.
5. תופעות הלוואי בשימוש תרופתי קבוע להורדת כולסטרול הן לא מינוריות! מדובר על סיכון מוגבר לחלות באלציימהר בשלב מתקדם בחיים. מחקרים הראו כי רמות כולסטרול נמוכות מידי ! כפי שהתרופות משפיעות (מורידות את רמת הכולסטרול יותר מידי, ומפסיקות את ייצורו כאמור) משפיעות על תפקוד המוח. כפי שציינתי כולסטרול חשוב מאד לבריאותינו. הפחתת הכולסטרול אל מעבר לרמה המומלצת, משפיעה לרעה על המוח. בנוסף, להפסקת ייצור כולסטרול התרופות גם מפסיקות את ייצור האנזים Q10 החיוני כל כך לגופינו!!!
6. בנוסף, מי שנוטל תרופות להורדת כולסטרול חשוב שידע שיש סיכון מסויים להתפתחות סוכרת!!! במיוחד מי שנוטל ביחד עם התרופה עוד סוגי תרופות אחרות. מה שנקרא במינוח המקצועי התנגשות בין תרופתית. ישנן תרופות שמגבירות את רמות הסטטיניים בדם. שימו לב לכך! עוד נתון חשוב במיוחד מיץ אשכלויות עושה את אותה פעולה בידיוק. מגבירה את רמות הסטטינים בדם ובכך מגבירה את הסיכונים של התרופה.
תופעות לוואי אחרות המשפיעות על הבריאות הן הפרעות עיכול, וכאבי שרירים. וכמובן כמובן תפקודי הכבד, תפקודי הכליות, קטרקט ועוד.
7. מי שמעוניין להמנע משימוש תרופתי יכול להוריד את רמות הכולסטרול רק משינוי אורח חייו כמוסבר להעיל.
ישנם מספר תוספי תזונה יעילים שאפשר לשלב יחד עם שינוי אורח חיים להשגת תוצאות מהירות וחדות. אחד מהם הוא אבקת פרי האמלה, המוכח מחקרית ויעיל מאד (כחלק מתפריט מאוזן). וכמובן אומגה 3, סיבים תזונתיים, פיטוסטרולים ועוד מרכיבי תזונה רבים ועוצמתיים המורידים את רמות הכולסטרול וגם על הדרך מיטיבים עם פרמטרים אחרים בריאותיים בגופינו.

אם אתם רגע לפני שימוש תרופתי להורדת כולסטרול חשוב שתבינו נתון מהותי:

נטילת התרופות קבוע מעלות הסיכון פי2 לדמנציה בעתיד, בייחוד אם יש ברקע התפתחות קלה של בעיה – התרופה תאיץ את ההיתפתחות שלה. כמובן שיש גם תופעות לוואי שמשבשות את איכות החיים של הרבה מהאנשים שנוטלים אותן.

ניתן ואף רצוי לשנות אורח חיים ואף לנטול תוספי תזונה שהוכחו מחקרית שיכולים לתמוך ולסייע רבות להפחתת השומנים מבלי להיות תלויים בתרופות שמסכנות את הבריאות העתידית. את התרופות תמיד אפשר להתחיל לקחת, תנו לעצמכם צאנס לשינוי אמיתי מהשורש שישפיע על הבריאות שלכם כמכלול לטובה.
לכל שאלה מוזמנים להיצטרף לקבוצת הוואצאפ ואשמח להשיב

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *