תרופות לצרבת – האם הן בטוחות?

תרופות לצרבת – האם הן בטוחות?

אנשים רבים נוטלים תרופות סותרות חומציות מטעמים שונים, לפעמים כשלא לצורך אמיתי. הסיבות האפשריות שרופא ימליץ  על נטילת סותרי חומצה הינן: צרבת, הימצאות של החיידק הליקובקטור פילורי ו-או אולקוס, ריפלוקס או ריפלוקס סמוי, דלקת בקיבה או בוושט, ועוד…
בקיבה, ישנה חומצה, אשר נמצאת שם מכל מיני סיבות. הסיבה העיקרית הינה עיכול המזון. אך מעבר לכך, החומצה עוזרת לספיגת ויטמינים מסויימים, ועזרה בסינון רעלים ופתוגנים שונים כמו זיהומים הנכנסים אלינו עם המזון או בחשיפה שונה.
כאשר אנשים נוטלים סותרי חומצה, רמות החומצה יורדת בקיבה. כתוצאה מכך יכולים לקרות מספר דברים:
1. עיכול המזון נפגע – ונוצרים יותר גזים, גיהוקים, הקאות, יציאות לא מאוזנות, כאבי בטן.
2. ספיגת הויטמינים מהמזון נפגעת – כתוצאה מכך עלולים להיווצר חסרים תזונתיים המשפיעים על רמות האנרגיה, עייפות ותפקודי הגוף השונים.
3. רמת החיסוניות יורדת, והגוף חשוף יותר למזהמים.
באם רוצים להפסיק את התרופה (בהתייעצות בלבד) צריך לקחת בחשבון תקופה שבה רמות החומציות תעלה. כל סוג של תרופה סותרת חומצה גורמת לסגירת המשאבות האחריות על ייצור החומצה. וכאשר מפסיקים לנטול את התרופה הקיבה מתגברת את המשאבות הללו, לכן כשמפסיקים ליטול את התרופה, ייצור החומצה עלול לגדול לתקופה מסויימת.
בנוסף לכך, מחקרים מראים כי לתרופות הללו ישנם גורמי סיכון משמעותיים בנטילה ממושכת. אחד הסיכונים הינו היתפתחות של אלצהיימר. המחקר פורסם בגליון של כתב העת JAMA של איגוד הרופאים האמריקני. תופעות לוואי אפשריות נוספות של התרופה רשומות בעלון לצרכן של התרופה אומפרדקס.
באם אתם לוקחים תרופה סותרת חומצה, ומעוניינים לשקול להפסיק יש להיוועץ עם הרופא משפחה, תוך כדי ליווי של שינוי אורח חיים הכולל שינוי תזונתי – המשפיע ישירות על רמת החומצה בקיבה ועשוי לעשות שינוי משמעותי לטובה.
עלון לצרכן:

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *