ויטמין בי12

ויטמין בי12

ויטמין B12 קובלמין
תרכובת סינטטית ציאנו קובלמין cyano cobalamin
תרכובת טבעית מתיל קובלמין methyl cobalamin

לויטמין B12 תפקיד חשוב בפעילויות של מספר אנזימים. הוא חיוני לייצור החומר הגנטי של התאים ומכאן חיוניותו לצמיחה והתפתחות. יצירת תאי דם ותחזוק מערכת העצבים.

המקורות מהמזון לויטמין B12:

B12 נוצר על ידי התססת חיידקים בגופם של בעלי החיים (במעי הגס). חיות בטבע אוכלות מזון צמחי מן הקרקע (שכולל צואה) ועל ידי כך נספג הויטמין בגופם באופן טבעי (במעי הדק).
בני האדם כבר מזמן לא חיים בסביבה לא סטרילית ולכן אין לנו כמעט מקורות מהמזון.

צולם על ידי נטלי גל

בנוסף, אורח החיים המודרני הכולל שימוש באנטיביוטיקה, חיסונים ואכילת מזון מעובד גורם הרס לאוכלוסיית החיידקים החיוביים שבמערכת העיכול העוזרים ליצירת הויטמין.

למרות שנהוג לחשוב שבשר הוא המקור לויטמין B12 זה כלל לא נכון. גם אנשים שאוכלים מזון מן החי אינם מקבלים כמות מספקת של ויטמין B12. הסיבה לכך היא שבשר הוא לא המקור לויטמין אלא כאמור שילוב של מזון מן הקרקע וחיידקי מעיים תקינים. בנוסף לכך חיות במשקים מקבלות אנטיביוטיקה שמשבשת את הסביבה הטבעית של החיידקים במערכת העיכול שלהן מה שגורם גם להן קושי בספיגת הויטמין באופן שהיה אמור להיות בטבע, ולכן הן מקבלות בתזונתן (המעובדת) ויטמין B12 סינטטי כתוסף.

למרות שהויטמין נחוץ לגוף בכמויות מזעריות, ספיגתו קשה ביותר וכ- 30% מהאוכלוסייה ובעיקר אנשים מבוגרים, נוטים לפתח חוסר של הוויטמין, ללא קשר לאספקת B12 בתזונתם.

ויטמין בי12 נחוץ לגוף בכמויות קטנות, אך חיוני לו מאד.
מחסור בויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה ולנזק בלתי הפיך למערכת העצבים. כיום, בעידן המודרני המקור היחידי האמין לויטמין B12 הם תוספי תזונה.

אני ממליצה לכל אדם לקחת פעמיים בשבוע תוסף תזונה בצורה נוזלית שלא מכילה ממתיקים מלאכותיים וחומצה פולית (כדי שתיהיה ספיגה דרך הריריות בפה למחזור הדם) של 1000-5000 מיקרוגרם בכל פעם (תלוי באדם ובאופן הספיגה שלו ובתוצאת בדיקת הרקמות/ דם) של B12 תחת הלשון  ומגיל תשעה חודשים לתינוקות נוזלי במינונים של 1000 מק”ג פעמיים בשבוע.

למרות שאין המלצה של משרד הבריאות לגבי נטילת תוסף של ויטמין B12  אני ממליצה על תוסף זה באופן שיגרתי לכל התינוקות (ללא קשר לסוג תזונתם) מגיל תשעה חודשים כיוון שחסר זה נפוץ מאד ובמינון כזה של פעמיים בשבוע לא יכול להיווצר עודף.

איני ממליצה להיסתמך על מזונות מעובדים כמקור לויטמין, כגון: חטיפי בוטנים, חלבים צמחיים, דגני בוקר ועוד… התוסף אינו איכותי, הספיגה דרך מערכת העיכול לא יעילה, ומזון זה אינו בריא.

במבנה הכימי של ויטמין B12 ישנו קשר שישי של יון הקובלט שבמרכז המולקולה אפשרויות שונות לקשר זה הן: ציאנידקובלמין, מתילקובלמין, והידרוקסיקובלמין.

יש לשים לב ששהתוסף B12 הוא מקבוצת מתיל, כלומר מתילקובלמין methylated cobalamin. רוב תוספי התזונה בארץ נמכרים כציאנוקובלמין cyanocobalamin.

ציאנוקובלמין הינו אחד מתוך סדרה של תרכובות המכונות ויטמין B12. הויטמין מסוג זה קשור לציאניד במבנה המולקולרי שלו. כליות של אדם בריא אמורות לפנות את הציאניד אך כאשר לוקחים את התרכובת הזו לאורך זמן הציאניד עלול להיצטבר ולגרום להרעלה כרונית. דבר יחסית נדיר, אך עדיין איני ממליצה לקחת סיכון.

אנשים שיש להם אי ספיקת כליות אינם מסוגלים לנטרל את רעל הציאניד שבצינוקובלמין, ולכן להם באופן מיוחד חשוב מאד לקחת תרכובת הנקראת מתילקובלמין.

בדיקת הדם השיגרתית של ויטמין B12 אינה אמינה כי היא מגלה מה הוא סך הויטמין בדם אך ויטמין זה קשור לשלושה חלבונים טרנסקובלאמינים כאשר רק אחד מהם מעביר את הויטמין לרקמות היעד. בדיקה אמינה יותר הינה בדיקת חומצה מתיל מלונית MMA או הומוציסטאין או בדיקת שיער / ציפורניים שאני מבצעת במעבדה בגרמניה או בדיקת חומצות אורגניות בשתן OMX שאני מבצעת במעבדה בארה”ב.

כאשר הבדיקה השגרתית יוצאת מאד גבוהה בצורה חריגה על אף שהיא אינה אמינה, אני ממליצה לבצע הפסקה למשך חודש/ חודשיים ואז להמשיך לקחת. יש להתייעץ עמי.

לא ידוע על נזקים מעודף של ויטמין B12 כיוון שעודפים שלו יוצאים בשתן ובצואה, אך למרות זאת אני נוטה להיזהר כי לפי גישתי כמו חוסר גם עודף יכול לגרום לנזקים.

חוסר בבי12 נפוץ גם במחלות דלקתיות (כיוון שהדלקת מקשה על הספיגה) של המעי, כגון מחלת צליאק, קרוהן, קוליטיס, וכן לאחר ניתוח בקיבה או במעי.

מחסור בויטמין B12 מתפתח בדרך כלל במשך שנים, כיוון שהכבד מסוגל לאחסן אספקה ל- 5 שנים, אך אני מכירה מספיק מקרים בהם הערך היה גבוה מאד ולאחר מספר חודשים צנח. זו הסיבה שיש לקחת רצוף פעמיים בשבוע לשימור ולא לעשות הפסקה ארוכה מידי.

מחסור בויטמין B12 משפיע גם על המוח וחוט השדרה, ועשוי לגרום לעקצוץ בגפיים, איבוד זיכרון ודיכאון, ולפעמים גם פצעים בפה (אפטות), מערכת חיסונית חלשה, נשירת שיער, חולשה ועייפות.

נטלי גל נטורופתית למשפחה N.D

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *