כמה פירות זה יותר מידי בתפריט?

כמה פירות זה יותר מידי בתפריט?

 

כשחולה סוכרת מגיע ליעוץ אצל דיאטנית לרב הוא יקבל המלצה שעומדת על מקסימום 2 פירות ליום.
מנגד, יועצי תזונה טבעיים ממליצים לרב לאכול יותר פירות כיוון שהם מכילים אנטי אוקסידנטים, ויטמינים ומינרלים רבים. אז מה נכון?

במחקר שנעשה חילקו 2 קבוצות של אנשים; הקבוצה הראשונה עם אכילה של מקסימום 2 פירות ליום והקבוצה השניה עם מינימום של 2 פירות ליום.

בקבוצה שאכלה מקסימום 2 פירות ביום לא נצפה כל שינוי במדדי הבריאות. לא שינוי במדדי הסוכר לטובה, ולא ירידה במשקל. בקבוצה השניה שאכלה במינימום 2 פירות ביום דווקא הראו שיפור בכל המדדים: לחץ דם, רמות כולסטרול, ירידה במשקל וגם במדדי הסוכר.

לפי אוניברסיטת הרווארד: פירות מועילים לבריאות כמעט בכל מינון! אבל מה זה אומר “כמעט בכל מינון”? האם 20 פירות ליום לא יזיקו? ובכן, התוצאות של מחקר שבוצע על 17 אנשים שאכלו 20 מנות פירות ביום בנוסף לכמות הפרוקטוזה המגיעה בתזונתם ממקורות מעובדים דווקא לא הראו שום שינוי לרעה! גם פה היתה הטבה של כל מדדי הבריאות בטווח של בין 3-6 חודשים!

המינון “המומלץ” של צריכת פרוקטוזה מעובדת מהתזונה עומדת על המלצה שלא לעבור את ה50 גרם ליום. שזה אומר שרב האנשים צורכים כנראה רמה הרבה יותר גבוהה של פרוקטוזה בתפריט שלהם ומה שגורם לרמה רעילה שמסכנת את בריאותם. אז איך זה משפיע על צריכת הפירות? האם אנחנו צריכים להגביל את צריכת הפרוקטוזה המעובדת או גם את הפירות? אם אנחנו לא רוצים לעבור את ה50 גרם פרוקטוזה ליום זה אומר שלא צריכים לצרוך יותר מ5 פירות ליום!!! לפי הרווארד הבעיה היא לא הפירות, אלא התוספת של הפרוקטוזה המעובדת בתפריט.

וזה לא מפתיע. פירות הם מזונות שלמים המכילים סיבים, וחומרים שעוזרים לווסת את רמות הסוכר וכל מה שמתלווה להם, שומנים בדם וכתוצאה מכך גם לחץ הדם, רמות האינסולין בדם ואפילו על המשקל.

המלצתי: כחלק מתפריט בריא הבסיס צריך להיות ירקות ופירות. וכל השאר אלו תוספות שמעשירות את התפריט קטניות ודגנים מלאים, ומעט אגוזים ושקדים.

אנשים ששינו את התפריט שלהם בקליניקה אצלי ב15 השנים האחרונות ייצבו את כל מדדי הבריאות שלהם לטובה. זה הכל שאלה של התאמת התפריט באופן אישי ומעל הכל התמדה.

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *