צריכת דגים – אומגה 3 וסלמון סקירה נרחבת

צריכת דגים – אומגה 3 וסלמון סקירה נרחבת

אוכלים סלמון במחשבה שהוא בריא לכם? טעות איומה!
קודם כל אתחיל בעובדה גמורה. כל דגי הסלמון מיובאים לארץ (אין בארץ חוות גידול לדגי סלמון) וכל היבוא מגיע מדגי חווה (כלובים) ולא דגים חופשיים כפי שהרבה מהמשווקים טוענים לגבי דגייהם. כך שאם אתם רוכשים דג סלמון בסופר מרקט קרוב לוודאי מדובר על דג שגודל בחוות גידול יעודית ולא במרחב הטבעי. (אולי אולי במסעדות גורמה ספציפיות נדיר מאד).
מה קורה בחוות גידול?
החיים של דגי הסלמון בכלובים לא קרובים לחייהם של דגי הסלמון החופשיים. דג סלמון בכלוב ניזון ממזון שאינו מותאם לו, ואינו שוחה את המרחקים הרגיל אליו. סלמון מכלובים מכיל יותר מפי 3 שומן רווי מאשר דג סלמון טבעי.
הפיטום נעשה במשך שנתיים/שלוש בתוך כלוב צפוף מאד עם דגים מסוגו ואחת מהבעיות העיקריות שקורות בעת צפיפות כזו היא התרבות של טפילים הנקראים כיני ים, חיידקים ונגיפים. התעשייה משקיעה הון בהדברות של המזהמים הללו, וחומרים אלו שוקעים לתוך רקמות השומן המצויות בדג הסלמון, כידוע הדג מאופיין בכמות שומן גבוהה. רעלים מצטברים בתאי שומן.
פרופ’ ג’רום רוזין (Jérôme Ruzzin) מאוניברסיטת ברגן שבנורבגיה הודיע כי הפסיק לאכול דגים מכלובים לאחר שגילה בבדיקות שערך בעצמו במסגרת מחקר שסלמון הוא המזון הרעיל ביותר שנמכר כיום בנורבגיה – ובפער גדול מכל יתר מוצרי המזון המכילים את אותם סוג רעלים (בדרך כלל מזון מן החי).
“אתה פשוט חייב להימנע מחשיפה למזהמים האלה”, הוא הסביר בריאיון לסרט תיעודי מ-2014, שלראשונה הביא לידיעת ציבור רחב שחל שינוי מהותי ב”סלמון” שנמכר לצרכנים.
הסרט חשף מציאות בלתי נתפסת: סלמון מגידול בחוות יעודיות – הוא הסלמון היחיד שנמכר בסופר מרקטים – ומגיע עם ריכוז מטורף של חומרי הדברה, אנטיביוטיקה, דיוקסינים, PCB ומזהמים רעילים נוספים. חומרים אלו משפיעים על גופם של דגי הסלמון כך שנצפים עיוותים משמעותיים בגופם שלהם.
הצרכנים רוכשים מזון שהם יודעים (כי זה מה שלימדו אותנו) שהוא “בריא במיוחד” או אפילו “מזון-על” – ומקבלים מנת יתר (במיוחד לילדים ונשים בהריון) של חומרים מסרטנים ורעלים מסוגים שונים.
איך מאפשרים לנו לצרוך מזון כה מזוהם?
כדי שיהיה אפשר לשווק מוצרי מזון הם חייבים לעמוד בכל מיני תקנים. אבל מה עושים אם אותו מזון חורג בהרבה מהתקן? במקרים כאלה הרשויות בוחרות, לרוב תחת לחץ לא מתון, בפתרון שהוא הכי רחוק “מתקין” והן פשוט מתאימות את התקן לחריגה – כדי לאפשר את המשך שיווק של אותו סוג מזון.
לפילה סלמון מותר להכיל פי 30 דיוקסין – חומר מסרטן מסוכן ביותר מאשר מהתקן המותר בבשר.
החומרים המזהמים הנמצאים בדגי הסלמון משבשים את המערך ההורמונלי בבני אדם, ומגבירים את הסיכון לסוכרת ולסרטן!
חומרים אלו מצטברים בתאי השומן בגופינו, וצריך לפחות 5 שנים ללא צריכת דגים כדי לפנות אותם מהגוף. מהמוח, הרבה יותר קשה לפנותם.
האם כדאי להיסתמך על דגים כמקור לאומגה 3? כנראה שלא.
יש מספיק מזונות שמכילים אומגה 3 בריכוז גבוהה, ובסך הכללי של תזונה בריאה ומגוונת אין סיבה למחזור באומגה 3.
המזונות העשירים באומגה 3 הינם: אצות, עלים ירוקים כהים, אבוקדו, זרעי פשתן וציה, אגוזי מלך, אצת ספירולינה טרייה קפואה.
בנוסף, אומגה 3 היא חומצת שומן שמחמצנת בקלות בחום ורב צריכת הדגים נעשת לאחר חימום כך שסביר שהאומגה 3 בהן נהרסה עוד לפני שאכלתם את הדג המבושל.
מה בדבר אומגה 3? 

אז קודם כל, מהי אומגה 3?
אומגה 3 היא חומצת שומן החשובה למספר תפקידים חיוניים בפעילות הלב וכלי-הדם: המסת טריגליצרידים והורדתם במהירות לרמה הנדרשת, העלאת רמת “הכולסטרול הטוב” (HDL) ויצירת יחס מתאים בין “הכולסטרול הטוב” ו”הכולסטרול הרע” (LDL) מניעת סתימות בכלי-הדם על-ידי המסת ה”פלאק” מדפנות כלי-הדם, מניעת שינויים פתאומיים בקצב הלב ומניעת דלקות בכלי-הדם. כמו-כן, חומצות אומגה 3 חיוניות לאיזון לחץ הדם וטמפרטורת הגוף, למנגנון קרישת הדם, לייצור הורמונים, לתפקוד המוח, ולמניעת מצבים דלקתיים ולבטח עוד שורה של תפקידים שהמדע אפילו לא מודע אליהם. 
הגוף לא מייצר אומגה 3 מעצמו, הוא זקוק לתרכובת מסוג ALA על מנת להמיר אותה בגופינו לDHA ו-EPA. הרבה סוברים כי ההמרה דלה וכי הגוף זקוק לצריכת DHA ו- EPA גם מהתזונה (דגים). אך זה דבר שהופרך, ואינו נכון. הגוף יודע להמיר בצורה יעילה ALA לDHA ו- EPA כאשר הוא מורגל לצרוך ALA. למעשה, אנשים שלא צורכים ALA בתזונתם, יפתחו בעיות בריאותיות גם אם יצרכו DHA ו- EPA ממקור חיצוני. כלומר: הגוף זקוק לכל התרכובות. ורצוי שהחשיפה תהיה למזונות שיש בהם ALA על מנת שהגוף ילמד לייצר את התרכובות הנוספות. 
מחקר 

אכילת דגים ואומגה 3

נהוג לחשוב שאכילת דגים מבטיחה צריכה נאותה של אומגה 3, אולם למעשה דגים מכילים אומגה 3 רק אם הם עצמם אכלו מזון עשיר ברכיב זה  (אצות). כ-75% מהדגים הנצרכים בישראל מקורם כאמור בבריכות דגים, שם הם מוזנים מתערובות שאינן מכילות אומגה 3 וגם אם כן, האיכות לא גבוהה ואין מי שמודד עבורינו את כמות האומגה 3 המצויה בדגים בעת מכירתם, ולכן דגים אלה אינם יכולים להוות מקור לאומגה 3.  חשוב להבין דבר מהותי נוסף: אומגה 3 היא חומצת שומן שרגישה מאד לחום ולאור. ורב האנשים שצורכים דגים מבשלים אותם. כך שהאומגה 3 נהרסת גם כך.
בשנים האחרונות משווקות ביצים עשירות באומגה 3, שמקורן בתרנגולות שמוזנות מגרעינים עשירים באומגה 3, כמו פשתן. גם כאן המקור הוא צמחי ועדיף לצרוך אותו ישירות, ללא הכולסטרול שבביצים. שורה תחתונה איך שלא נהפוך את הדבר המקור האידיאלי גם לדגים עצמם הוא אומגה 3 המצוי באצות. ובתזונת בני האדם בעוד שפע של מזונות:מקורות צמחיים לאומגה 3

להלן רשימה של כמות אומגה 3 במזונות צמחיים

כף שמן פשתן – 7 גרם ALA בממוצע
כף זרעי פשתן טחונים – 1.9 גרם ALA בממוצע
רבע כוס אגוזי מלך – 2.6 גרם ALA בממוצע
כוס פולי סויה מבושלים – 1 גרם ALA בממוצע
אבוקדו שלם – 228 מג ALA בממוצע
כוס עלים ירוקים – 46 מג ALA בממוצע
באצות ישנה הכמות הכי גבוהה של ALA המתאימה לצריכה גבוהה של אומגה 3 מהתפריט. כדאי לשלב אצות בתפריט באופן תדיר (גם עבור יוד). יש להיזהר מכמות הנתרן המצוי באצות.
לפיכך אני ממליצה לשלב ספירולינה טרייה קפואה בתפריט באופן יומי על מנת לקבל אומגה 3 איכותי וללא נתרן – על כל 7 גרם ספירולינה יש בממוצע כ- 1 גרם ALA. בטבליית של 20 שהיא הצריכה המינימלית היומית המומלצת יש בממוצע כ3 גרם ALA.
טלפון לרכישת ספירולינה טרייה עם קופון ההנחה שעל שמי הינו 0545403255 דרך צמרת – חברת סימפלי גוד.
הכמות היומית המומלצת של ALA ליום היא בסך הכל (לפי אירגוני הבריאות) 1 גרם ליום. שאפשר להגיע אליה בקלות בצריכת מזונות צמחיים. כמובן שתגיעו לכמות הרבה יותר גבוהה בתפריט בריא ומאוזן.
המזונות המומלצים לשילוב בתפריט באופן יומי הינם: ספירולינה טרייה קפואה, אגוזי מלך (רצוי בקליפתם כי יש להם נטייה להתחמצן בקלות), זרעי פשתן, צ’יה, עלים ירוקים, אבוקדו אצות ים וסויה (אדממה). זרעי פשתן שאינם טחונים אינם מתעכלים היטב ולכן רצוי לצרוך זרעים טחונים בבית ולא לרכוש אותם טחונים מראש (גם הם נוטים להתחמצן בקלות). שמן פשתן יש לשמור במקום חשוך וקריר. כמו כן, חשוב לזכור שאומגה 3 נהרסת בחום ולכן את המזונות הללו רצוי שלא לחמם.
ומה לגבי תוספי אומגה 3 מדגים?
רב האנשים ולא מעט מטפלים ורופאים עדיין ממליצים לקחת אומגה 3 מכמוסות שבהן האומגה 3 מופקת מדגים. זה נכון שבכמוסות ניתן למדוד את כמות האומגה 3 לתוך קפסולה. אך מנגד, יש לזכור את הפרמטרים החשובים הללו שמשפיעים על ההחלטה:
1. חשוב לצרוך ALA בקפסולות הדגים אין ALA אלא רק DHA ו-EPA
2. בשל אופן הגידול של הדגים לצורך זה יש נטייה גם לקפסולות להכיל רעלים. ולא פעם מצאו בהן מתכות כבדות ורעלים שונים.

לכן, ולאור הסיכונים אני ממליצה לצרוך תוספי אומגה 3 מאצות / פשתן / מרווה מרושתת – ובמקביל להקפיד על תזונה עשירה באומגה 3. 
מה לגבי אומגה 6?
אומגה 6 מתחרה בגוף עם האומגה 3 ומפחית את ניצולה בגוף. אך אם תקפידו על תזונה מגוונת ואיכותית לא תצטרכו לדאוג כלל מהיחסים בינהם. ההתעסקות בזה מיותרת לחלוטין. חשוב להפחית מזונות מעובדים ובעיקר שמנים צמחיים כמו שמן קנולה, תירס, חמניות וכדומה וכמו כן טחינה לבנה ללא קליפה, וכמובן ממרחי מרגרינה ודמויי חמאה למינהם ומזונות שמכילים אותם. ככל שתרבו באכילת מזונות צמחיים טבעיים כמו וירקות פירות, ספירולינה קפואה, ומעט אגוזים שקדים וזרעים כך תחשפו יותר לחומצות שומן חיוניות שונות.
בריאות לכולם
נטלי גל – נטורופתית למשפחה N.D
התמונה לקוחה מתוך אתר אנונימוס ובאישורם.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *